10 December 2010

kalaula aku jadi cikgu(versi dialog)

kalaulah aku seorang cikgu yang.....
berikut mungkin menjadi dialog yang aku akan gunakan di sekolah 
kalau aku seorang cikgu yang...

cikgu yang penyayang
"ahmad, jangan nakal lagi ye..cikgu lempang sebab cikgu sayangkan 
kamu.."
"syuib, meh sini cikgu peluk..dapat gak syuib jawab soalan ni 
ye..."wekk
"nurul, anggapla cikgu daddy kamu kat skola, jangan nangis nak balik 
je..alo bucuk2...."

cikgu yang tegas(bekeng)
" kalau cikgu nampak lagi mamat pakai seluar jeans kat skola, cikgu 
bogelkan kamu..."
"aiii minah, kamu sengaja nak buat cikgu marah ye datang lewat?"
"what!!! kamu lap hingus kamu kat tudung muni ke?"

cikgu yang pembenci
"kalau dah bodoh, tak payahla nak buat baca buku tu..takkan lulus 
punye.."
"ko ingat aku ni abang ko ke nak buat gurau-gurau dalam kelas?"
"woi mangkuk, meh sini ko "

cikgu yang penyedih(kuat majuk)
"kamu conteng lagi papan hitam, cikgu takmau masuk kelas 
kamu..sob2" 
"sampai ati kamu ketawa tengok cikgu terjerumus dalam longkang 
tadi..takmau kawan..waaa"

cikgu yang bisnesmen
"mamat, busuknya kamu..nak beli minyak wangi cikgu tak?"
"1+1=2, kalo 1 ni cari 3 orang lagi dowbline die berapa kamu ada 
sekarang?"
"citi, cantiknya tudung kamu ni..kat mane mak kamu cari ek? nak lagi 
tak?cikgu kasi murah kat mak kamu..pesan kat mak ye.."

cikgu yang gossipmen
"aii..kamu dah besar mesti cantik taw, ada akak yang singgle tak?"
"kamu tau tak atikah dari darjah 6 tu da gambar berdua dalam 
fesbook ye?
"cikgu tikah garang tak? kalau cikgu dengan cikgu syapik sape lagi 
hensem?"

*sebahagian anak murid aku yang menjadi legend dengan kedegilan beliau, takde challangger lagi sampai sekarang..aku rase dah jadi baik kot sekarang.hohoho(sk pagar besi)

ini munggkin menjadi buah mulut aku atau mane-mane cikgu yang 
berada dalam situasi cikgu-cikgu yang terpilih di atas.
walau apa pun yang mengganggu otak kita ni, ingat tugas adalah 
amanah, objektif pelajar tu adalah tanggungjawab dan kejayaan 
adalah keberkatan yang di anugerahkan kepada kita.
tahun depan akau akan praktikum di sekolah rendah beladau kolam, 
manir. sekolah tersebut adalah sekolah terbaik UPSR Malaysia tahun 
lepas kalau tak silap..matillaaaaa..=)
"ya Allah permudahkan segala urusan aku..aminnn"

08 December 2010

fakta tentang KENTUT

berikut adalah fakta yang aku dapat dari blog orang
sangat sweeeet untuk dikongsi bersama..
enjoiii

1. Dari mana asal kentut?

Dari gas dalam usus. Gas dalam usus berasal dari udara yang kita telan, gas yang menerobos ke usus dari darah, gas dari reaksi kimia dan gas dari bakteria dalam perut.


2. Apa komposisi kentut?

Bervariasi. Makin banyak udara anda telan, makin banyak kadar nitrogen dalam kentut (oksigen dari udara terabsorbsi oleh tubuhsebelum sampai di usus). Adanya bakteria serta reaksi kimia antara asam perut dan cairan usus menghasilkan karbon dioksida. Bakteria juga menghasilkan metana dan hidrogen. Proporsi masing-masing gas tergantung apa yang anda makan, berapa banyak udara tertelan, jenis bakteria dalam usus, berapa lama kita menahan kentut. Makin lama menahan kentut, makin besar proporsi nitrogen, karena gas-gas lain terabsorbsi oleh darah melalui dinding usus. Orang yang makannya tergesa-gesa kadar oksigen dalam kentut lebih banyak karena tubuhnya tidak sempat mengabsorbsi oksigen.


3. Kenapa kentut berbau busuk?

Bau kentut karena kandungan hidrogen sulfida dan merkaptan. Kedua senyawa ini mengandung sulfur (belerang). Makin banyak kandungan sulfur dalam makanan anda, makin banyak sulfida dan merkaptan diproduksi oleh bakteri dalam perut dan makin busuklah kentut anda. Telur dan daging punya peranan besar dalam memproduksi bau busuk kentut. Kacang-kacangan berperanan dalam memproduksi isipadu kentut, bukan dalam kebusukannya.


4. Kenapa kentut menimbulkan bunyi?

Kerana adanya vibrasi lubang anus saat kentut diproduksi. Kerasnya bunyi tergantung pada kecepatan gas.


5. Kenapa kentut yang busuk itu hangat dan tidak bersuara?

Salah satu sumber kentut adalah bakteria. Fermentasi bakteria dan proses pencernaan memproduksi panas, hasil sampingnya adalah gas busuk. Ukuran gelembung gas lebih kecil, hangat dan jenuh dengan produk metabolisme bakteria yang berbau busuk. Ini kemudian menjadi kentut, walau hanya kecil volumenya tapi SBD (Silent But Deadly).


23 November 2010

photo modeling part 2


05 November 2010

ideologi(fahaman Darwinisme)

Mungkin ada yang tidak biasa dengar fahaman Darwinisme tetapi mungkin mustahil bagi kita tidak pernah dengar Charlis Darwin. pelopor kepada teori evolusi manusia dan banyak lagi. fahaman ini adalah berkait rapat dengan teori yang dibuat oleh Darwin. ini pada asalnya merupakan sebahagian dari essaigmen aku bersama rakan-rakan. mungkin boleh dibuat sebagai perkongsian yang baik.

siapa Charles Darwin?

beliau merupakan seorang saintis yang membuat kajian mengenai evolusi manusia. dalam teorinya, manusia berevolusi selama 700juta tahun daripada beruk sehingga menjadi manusia seperti pada hari ini. ia menemui pelbagai persamaan antara (dua makhluk) ini dalam bukunya origin of specie yang banyak menceritakan tentang teori ini


apa pula fahaman Darwinisme?

fahaman ini merupakan sesuatu kelompok masyarakat yang berpegang kepada teori ini. walaupun dari segi logik akal sekalipun kita boleh menolak akan tetapi tidak dapat dinafikan masih ada segelintir masyarakat yang berpegang kepada fahaman ini. dalam sistem pendidikan kini sudah banyak yang diterapkan mengenai fahaman darwin. antara yang paling ketara dan mungkin kita sedar ataupun tidak, adalah kewujudan manusia. dalam sirah nabi kita ada orang yang pertama iaitu Adam A.S dan sehingga kini, akan tetapi dalam sejarah kita banyak diterangkan  mengenai zaman paliolitik, mesolitik, zaman logam dan sebagainya. adakah kita sedar? mungkinkah nabi kita dan anak-anaknya keturunan manusia terdahulu tergolong dalam zaman yang disebut? mungkin ya ataupun tidak dan bagaimana pula dengan agamanya? pagan?animisme ataupun tiada agama? mari kita sama-sama berfikir sejenak dan cuba nilai


jika ada maklumat atau tersalah bolehlah kita berkongsi bersama=)

02 November 2010

photo modeling=)

model anak buah aku
nama: Aishah Nur Jannah Fatihah
umur: 2 tahun(kot)
upah beliau untuk jadi modeling just jalan-jalan bandar dan bagi ais krim..he
ada gambar freehair laks..naseb bek ko budak kecik..hehe.klik pada gambar untuk pebesarkan=)

31 October 2010

view of Terengganu

benda ni aku dah penah letak kat fesbuk aku pon
just tok tatapan korang..chalooo
*click gambar untuk besarkan=)

30 October 2010

bermula era DSLR

maby pahni aku akan banyak kongsi gambar dari lukisan
bermodalkan nikon D70s untuk belajar suka2
thanks tu afif aka korn che kerana mempekenalkan aku ngan dunia ini..hoho
permandangan waktu petang di pantai batu rakit, Kuala Terengganu

17 August 2010

be ur self

ape kejadahnye lukis gambar separuh boghel di buan pose??? layan jelaaa..



ramdhan punye citer


cikgu : murid2..korang tau tak pada bulan ramadhan syaitan akan diikat, jadi die takkan kaco kite la..
murid2 : guane tu cikgu???(loghat ganu asli)
cikgu : la, jadi die takkan hasut kita tok buat keje jahat la
murid : dah tu, bakpo da orang wat jahat agi?
cikgu : sebab hawa nafsu yang tak elok la..perangai jahat perangai syaitan. apa yang kamu faham
murid : oo..(tanda faham), jadi bulan pose syaitan jadi orang jahatla ye..
cikgu : pulok dahhhh..

pengalaman gua ngaja di bulan pose..banyak bercerita untuk bagi dworang minat, tapi auta sbb dworang minat cerita hantu di bulan pose..hoho. 2A, cikgu mintak mahap!!ho

12 July 2010

kawan+saeng


belia benci rokok..tapi dak ni dah terlanjur belia pown..hoho
tua dah..cam haram..

22 April 2010

Higher FresURe

esemen bertimbun2
olahraga xsetle2 ag
lalalala....
*budak baik wat esemen last minit
*warghh!!!aku nak wat mane satu nih???

18 April 2010

victory

aku sudah abeh praktikum
kini dr amer eistein dapat teori baru pengurusan disiplin di sekolah




lempanglogi vs psikologi

babak 2
di kelas sewaktu mengaji

cikgu amer : naim, dudukla tau, hormat org ngaji ni..(cool)
naim : baik cikgu

pastu beliau main smula

cikgu amer : naim, nanti cikgu denda baru tau.. duduk!!(agak marah)
naim : baik cikgu

pastu beliau memainkan diri semula

cikgu amer : naim..mai cni!!bapa kali cikgu bilang jgn maen(marah gakla)
naim : alo cikgu..cikgu la mai cni..

sklai gua bangun...PAPPPPP!!!4 das kene atas muka
cikgu amer : bape kali cikgu bilang, PAP! jangan maen, POM!! yang lain dgr cni jgn wat gni time blaja k, PRAK!! nak wat agi tryla..ZASSS!!!(haha..puas ati gua)

hakikatnya teori ini amat berkesan, time ngaja gua angkat tgn tunjuk je dah diam suma dak..kalo gua bangun da bdk maen, da dgr sure bape bdk lain.."Alamak..."

dan time gua nak blah..da rmi dak yang jadi mangsa gua mntak mahap..haha..jangan memen ngan ustaz ni..hoho.victories!!

*kalo gua menteri pelajaran, teori ni wajib di praktikan di sekolah..lempanglogi mendidik..lol



10 April 2010

hell kid

baby hell:
" come with me bebeh..not hard to join my profesyen..haha.."kata beliau

23 March 2010

jawi

minggu ni aku stat jadi cikgu..

situasi 1: waktu subjek JAWI

cikgu amer : apesal tulisan ko ni burok ngat mamat?
mamat : saye ikut tulisan cikgu tulis kat papan hitam je...
cikgu amer : (dalam hati) cam haram siot....@#%$

21 March 2010

rasional emosional

buaya: hai..jalan sorang je ke?meh abg bawakkan......
pom: *jahanam tol...

to women:be rasional,save your honor

17 March 2010

fanatik


aku : fahmi(anak sedare aku), cube teka ni gambo pe??
fahmi : gambo pe tuh?abg beso lukis org warne2 rambut ke?lukisla cicakman....atau bella..lol
aku :*&##%@#, hampeh..payah org tak hidup sezaman ngn aku nih..haha





06 March 2010

salam maulud



selamat hari lahir untuk junjungan kita Nabi Muhammad SAW
arini gua nak taruk fakta 50 org paling berpengaruh sepanjang zaman
salute pada no1!!

Hal ini dinyatakan oleh Michael H. Hart, seorang ahli astronomi dan ahli sejarah terkenal di Amerika Syarikat dalam bukunya "The 50"

1. Nabi Muhammad SAW
2. Isaac Newton
3. Nabi Isa
4. Buddha
5. Confucius
6. Saint Paul
7. Thai Lun
8. Johan Gutemberg
9. Christopher Columbus
10. Albert Einstein
11. Karl Marx
12. Louis Pasteur
13. Galileo Galilei
14. Aristoteles
15. V.I. Lenin
16. Nabi Musa
17. Charles Darwin
18. Chin Huang Ti
19. Agustus Caesar
20. Mao Tse-tung
21. Genghis Khan
22. Euclid
23. Martin Luther
24. Nicolas Copernicus
25. James Watt
26. Constantine the Great
27. George Washington
28. Michael Faraday
29. James Clerk Maxwell
30. Orville dan Wilbur Wright
31. Antoine Laurent Lavoisier
32. Sigmund Freud
33. lskandar Zulkarnaen
34. Napoleon Bonaparte
35. Adolf Hitler
36. William Shakespeare
37. Adam Smith
38. Thomas Edison
39. Anton van Leuwenhoek
40. Plato
41. Gugleilmo Marconi
42. Ludwig van Beethoven
43, Werner Heisenberg
44. Alexander G Bell
45. Alexander Fleming
46. Simon Bolivar
47. Oliver Cromwell
48. John Locke
49. Michelangelo
50. Pans Urban II



salute!!!


20 February 2010

im not loser..hohoho


*dan setiap dari kamu adalah ketua, tak katua negara or kuarga(xda jodoh) tapi ketua pada diri kamu sendiri..lalala

so lu pikir la samada nak jadi ketua yang baik or ketuat yang busok!!

what the fish!!!
kepala pusing bile kene buat keje di bawah tekanan
naik beruban rambut dan gugur kelumumur aku dek bawah panas matahari
tak termasok wayar ke 300 kat otak aku ni jadi kusut masai memikir
kene format smula plak otak aku ni, use windows 7 jenin pnye..haha
bile di amanahkan tanggungjawab yang nak buat dengan tak bape nak ikhlas..lol
ni la akibatnye..
rini dah nampak hasil sposen dah..hoho
trip ke pulau redang dah nampak cahaya kowt..
TQ Allah...=)


cartoon korner

*klik gambar kalo nak lagi clear..baek pnyeee..haha

05 February 2010

aku blur(dibawah paras sedar)

*under fresure brontox man
suwey
tu la yang boleh aku kata kalo xdop iman kot
minggu yang amat bizi
aku terkejar sane sini wat keje
malang menimpa bertimbun2 dowh

down
down
down
down sindrom..ops, terlebih sudah..lol


jumaat, sabtu, ahd, isnin,

awal minggu ni aku demam
terpakse mandi air panas sbb nak g kuliah..
kalo tak mandi xmau aku...haha
panadol akti fast tok panaskan badan..hoho
aku kene bekejar-kejaran tok luluskan trip Tutorial Pulau Redang
pusing2 cari masalah satu maktab
dah lulus kertas kerje, tempat taman laut pulau redang plak xbukok
haduh..bengkak kepale

tensen
tensen
tensen
......


selasa, 2hb fab

pergi kua banda tuka kad ATM rosak
panas terik
parking xda cam haremm
kunci tertinggal dalam kerete
suma duit syiling pnye pasal
berator panjang2 salah kaunter
anset wat hal, tak pikir panjang teros tuka..blurr
balik2 kene saman ngan pak sedare(JPJ) wawawa
muke aku blur mggu ni...
teringin nak penampar muke brader JPJ tu..wat kepale aku serabut agi..gaga

rabu, 3hb fab

balik kelas, makan, pegi jumpa ustaz teros
tak sempat nak mandi
pegi kt jumpa wakil Pulau redang
jawapan tak taw agi..
pegi minum2 air kelape
pegi bayar saman total
:rm80..ejas2 cket dapat rm54
balik solat2 teros gi maktab
da GERKO, aku lewat dowh!!!
pantasss..zass
sampai2 kene pusing 3kali, tapi jujur wat 2kali je..haha

khamis..
kelas xda, pengisian mase adalah tidooooo
aku free sepenuhnye..
dari pagi bawak ke petang tido je dalam jadual aku

nyway aku rase berbaloi coz macam dipermudahkan dalam kesusahan..haha
walo benda nih tak taw jadi agi ke tak
naseb bek da mem baek da DIA n dia..
tq soooo MUCH!!!syukur
*ujung minggu aku claim rehat je..haha
*mengaja aku erti penat jadi ketua
beruban kepala aku bulan ni..haha
ngat nak mancing la..
lalalala

30 January 2010

stori awal semester


sebelom dapat elaunn....

hari-hari call mak mintak sumbangan FAMA(father n Mather)
Free Smileys


kat kelas, pantang dengar bendahari mintak duit..sensitif
Free Smileys

bile lecture suruh buat tugasan..
Free Smileys

bile tahu elaun keluar lambat..

Free Smileys

hari2 makan meggi atau lauk semalam, nak save bajet
Free Smileys

bile perot meragam dalam kelas, muke caver ensem taknak ngaku tut..
tapi bile di tuduh.....
Free Smileys

bile dapat elaun...YIPPI!!
Free Smileys

*bile da duit igtlah org tersayang, etc: parent, mem, housemate, bendahari, ceti along..
*coz bile korang kering dworang ni yang korang akan rujuk
*so jangan joli ngat..lol


28 January 2010

oh lelaki!!!

sesudah lame tak melukis dan mewarne,
arini aku nak post benda yang baru aku buat..superhero Malaya
mane die heroin? heroin ye da kat umah tunggu hero ni balik la....hakhak2

semalam baru aku perbahaskan beza lelaki dengan perempuan dalam waktu PN
memang tak puas ati dowh coz lec nak fakta saintifik je..
of cos pom mmg cerdik n rajin dari biologikal
n laki pown cerdik tapi tak rajin..yeke??bill gates laki kot??ngeh2
tapi aku ada fakta berkaitan dgn agama,
baek pnyeeeee...Wachaaaaaaaaaa!!!!


Beza Lelaki & Wanita

Lelaki

1.Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

2.Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh. BERATKAN ??!

3.Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggungjawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya.

4. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??!

5.Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini. Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung.

* Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung. Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.

Wanita

1.Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.

2.Saksinya kurang berbanding lelaki. Menerima pusaka kurang dari lelaki.

3.Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak. Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.

4.Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.

5.Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki. Pernahkah kita lihat sebaliknya??

6. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.

7.Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?

8.Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak.

9.Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di muka bumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

10.Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita ini: isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

11.Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja: sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya.

12. Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH…sayangnya ALLAH pada wanita …. ” Pada hari itu (hari qiamat) manusia diberitahu akan segala yang telah dikerjakannya dan yang telah ditinggalkan. Bahkan manusia itu, anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, walaupun dia berperi-peri memberikan alasan untuk membela diri “

*konklusi lelaki n wanita ada kelebihan dan kekurangan yang diciptakan oleh Allah, sesungguhnya Allah itu Maha Adil dan Bijaksana


17 January 2010

takder keje cari keje..




salam,
tahun lepas adela brader photographer dtg maktab ke maktab untuk mengambil gambar sebagai kenang-kenangan
aku ni yang sengal tidak berminatla untuk membeli tetapi mem aku da gak yang beli gambor tuh
mahal siot dalam rm20 kot
yang paling tak bestnye design gambar ye simple sangat dan tak puas hati aku melihatnye
so, aku nekad amek gambar kat mem aku n scan(plagiat)haha
so aku edit dengan cara aku sendiri la
guna adobe ps cs3
sebab keboringan gat, aku pedajal la gak mem aku skali, hoho
ni gambor-gambornye...






ni plak gambar asal ye.so simply=(



*agak2 sape yang terkene mintak mahapla ek..lol
*klik gambar utk besawkan..