07 January 2010

gaya cikgu



wassup..salam alaikom. arini aku post lukisan yang aku baru wat.walopun housemate aku komplen aku lukis muke lonjong tapi nak wat macam mane, nampak cute kan?hahaha
lol


nape murid zaman sekarang degil tahap gaban kalu nak dibandingkan mase zaman dulu-dulu?
menurut kajian aku


1.pemakanan
minum susu macam2 jenama, tak bape kenal susu ibu dan ibunye..sbb terminum susu lembu liar, so jadila agak liar.hoh!


2. adat
skung kalo cikgu sebat, murid balik umah ngadu kat mak bapak, mak bapak lak yang sebat cikgu..
nak rotan leh guru besau je..tu pun tak masuk angin kat ketiak
#kalo aku dulu, kalo aku kene rotan ngadu plak kat mama aku..
"sob2, mak, cikgu sebat atan sebab lewat tadi"
"meh sini mama tgk, alo bucuk-bucukkkk... PAP!!!!!"
tambah calit, naik pangkat sarjan..haha


3.sayang harta kebendaan
walo tak semua, cikgu sayang nak mendenda takot kerna memikirkan kereta atau rumahnye "di denda" kembali seperti garis halus or cat mereh di halaman umah..ALonG pA nih!!!


4. enviromen yang kebaratan
budaya PUNK, REGGAE, HOP, SHUFFLE, MAT REMPIT(kebaratan ke??) and etc berkembang pesat, kalo zaman dlu pe ada, samseng kg. dusun je, tu pon team berbasikal je kot..hoho, still hormat ngann cikgu agi..


5. budaya 1Malaysia
ni la budaya satu malasysia, bile HUDUD diperlekehkan, PEMIMPIN tak tunjuk tauladan yang terbaik, jenayah berlelusasa, undang2 dipandang rendah.kes anak luar nikah, budak tendang cikgu.kes buli, gaduh, free show budak skolah..nak kene sebat sebab minum arak di khalayak orang pon lambat? tuan pnye body dah ngaku salah pown taknak sebat??nak kite suma tanggung dosa ke?masyaALLAH..Nauzubillah Min Zalik






*"sampaikan kepadaku walaupun satu ayat"
*so tak salah kalo kita tak berkelayakkan tetapi ada sedikit ilmu untuk dikongsi=)
tak perlu da hitam putih kowt..
*so cabaran aku nak jadi cikgu pahni gane ek??murid genius??hehe.2tahun agi weh!!
*gudlak untuk aku n bakal cikgu yang lain gak..aminn