24 April 2011

berakhir satu dan bermulanya semuanya~

"cikgu, banyaknye uban"
"cikgu dah kawen ke belom?"
"rambut cikgu panjangla..rock tu.."
"cikgu kembar ke ngan cikgu arip, nama same..tapi cikgu lagi emsem"aha..tau takpe kata hatiku('',)

persepsi anak murid

setelah hampir 3bulan menyarung pakaian sebagai penternak haiwan guru pelatih
mengerah keringat untuk membiasakan diri menjadi murabbi kelak
menempuh halangan dengan ragam pelajar yang pelbagai, menarik, pelik dan sedap-sedap aiskrim
"cikgu, die suka cikgu" anak murid aku darjah 1
"cikgu nak emak saya tak?" peristiwa SBE sewaktu di Sik Kedah dulu
kesilapan bagi no akaun telefon kepada pelajar sampai akak die yang telefon memalam bute
budak-budak bagi FB akak ye, sebagai umpan untuk aku bagi FB kat mereka
bermacam-macam asam garam yang ditelan untuk aku sebagai guru pelatih ni..
membelasah budak yang mempancitkan tayar cikgu praktikum, skali kaunseling

cikgu sebagai contoh tauladan

"cikgu!!dah besar saya nak jadi mat rempit" bangga melihat abangnye menjadi mat rempit kampung
"saya nak jadi macam cikgu"
"jadi Ustaz!macam cikgu jugak"aku ni ustaz ke?
tesenyum syukur tiap kali budak-budak mampu mengambil kita sebagai icon yang positif
sekurang-kurangnye kita ni dihati bebudak

sedih

pengalaman pertama menghebohkan tentang tamatnye tempoh praktikum dahulu membuatkan aku trauma untuk mengulanginya pada praktikum yang kedua dan ketiga
mau taknye, minggu terakhir praktikum pulak ada observe oleh pensyarah
budak-budak semua dah merajuk takmau belajar
yang paling power sempat tulis surat dan bagi kat lecture yang bertulis
"cikgu(pesyarah aku), tolong jangan bagi cikgu amer tukar sekolah..kami janji kami akan belajar betol. kami sayangkan cikg amer" pergh!!nak melelh air liur mata aku..
aku kencing budak-budak tu yang aku ditukarkan coz dak ni nakal..
hak-hak...akhirnye markah aku waktu itu dapatla B akibat kesengalan itu..aha

berakhir dan bermula

lepas ni takde dah praktikum
takde dah RPH panjang lebar,
takde dah 10waktu seminggu
takde dah wat mural
takde dah nak relax-relax

gitula yang aku dengar dari pengalaman guru sebenar alam perkahwinan  perguruan ini
saat yang akan aku lalui lepas ni adalah belajar dimaktab
kajian tindakan
laporan
makan
tido
makan
tido
exam~

cukup setahun taktau pulak kat mane aku dipostingkan
sarawak
sabah
pahang

*ya Allah, permudahkanla segala urusan hambaMu ini..." ameenn